OCHRANA SPOTREBITEĽA PO NOVOM
Ste podnikateľ alebo zákazník? Ak áno, teraz zbystrite! Zákon o ochrane spotrebiteľa prešiel veľkou novelizáciou, ktorú Vám predstavujeme v tomto článku.
Od 1. júla 2024 je účinné nové znenie zákona o ochrane spotrebiteľa, ktorého cieľom je:
- zmodernizovať doterajšiu spotrebiteľskú legislatívu a zosúladiť ju s európskymi právnymi predpismi,
- práva a povinnosti spotrebiteľov, obchodníkov a iných osôb pri ponuke, predaji a poskytovaní produktov, pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy a v súvislosti s ňou,
- pôsobnosť orgánov verejnej správy v oblasti ochrany spotrebiteľa a postavenie spotrebiteľských organizácií pri riešení spotrebiteľských sporov.
Upozorňujeme, že napriek novelizácií zákona o ochrane spotrebiteľa, právna úprava spotrebiteľských zmlúv naďalej zostáva prednostne upravená v Občianskom zákonníku.
Terminologické zjednotenie pojmov
Novela zákona má zabezpečiť terminologickú jednotnosť na úrovni jednotlivých členských štátov ako aj na úrovni Európskej únie. Zo zákona teda vypadáva pojem predávajúci a nahradzuje ho pojem obchodník.
Predĺženie lehôt
V pôvodnej právnej úprave mal spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu v lehote 14 dní, a to pri zmluvách uzatvorených pri nevyžiadaných návštevách v domácnostiach alebo pri predajnej akcii. V tomto prípade bolo potrebné zosilniť postavenie a ochranu spotrebiteľa, kde zákonodarca predlžil lehotu na odstúpenie zo 14 dní na 30 dní.
Aj pre predĺženú lehotu však bude platiť, že má ísť o najkratší možný čas, pričom obchodník bude o tejto lehote a dôvodoch, pre ktoré presiahne jej dĺžka 30 dní, informovať spotrebiteľa vždy písomnou formou.
Zľavy a výpredaje
V záujme ochrany spotrebiteľa bolo aj zamedziť umelému navýšeniu cien tovarov pred rôznymi zľavami a výpredajmi (napr. Black Friday). V praxi sa často vyskytovali situácie, keď obchodník v čase zliav nalákal spotrebiteľa na zľavu, ktorá ale v skutočnosti nebola zľavou, ale naopak bola len pôvodná cena, ktorú pred výpredajom obchodník navýšil aby tak dosiahol zľavu v čase výpredaju.
Po novom je povinnosťou každého obchodníka uviesť v oznámení o znížení ceny tovaru predchádzajúcu cenu.
Výnimku tvorí len tovar, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu kvality alebo skaze. Napríklad rezané kvety a ostatné živé kvety, potraviny a nápoje s krátkou dobou spotreby alebo minimálnej trvanlivosti.
Zákaz klamlivého konania
Zákaz klamlivého konania znamená zákaz marketingu propagujúceho tovar ako identický s tovarom v inom členskom štáte EÚ. Tým sa rozumie taký marketing tovaru, ktorý prezentuje tovar ako identický s tovarom uvádzaným na trh v iných členských štátoch Európskej únie, pokiaľ tieto tovary majú podstatne odlišné zloženie alebo vlastnosti.
Informačná povinnosť a falošné recenzie
Ďalšiu novinkou sú prísnejšie požiadavky na transparentnosť. Po novom sú obchodníci povinný rozšíriť informačné povinnosti a to povinnosť informovať spotrebiteľa o po predajnom servise, vrátane povinnosti poskytnutia kontaktných údajov obchodníka, na ktorých bude spotrebiteľovi k dispozícii (telefónne číslo a e-mail) alebo povinnosť informovať spotrebiteľa o znížení ceny tovaru (o zľave).
Transparentnosť má zároveň poskytnúť spotrebiteľom väčšiu istotu pri online nákupoch a tým posilniť relevantnosť zverejnených hodnotení (recenzií). Od 1. júla 2024 budú obchodníci povinní spotrebiteľa informovať či a akým spôsobom vykonávajú overovanie spotrebiteľským hodnotení.
V konečnom odlesku bude väčšia transparentnosť vplyv na rozhodovanie spotrebiteľa pri výbere obchodníka, ako aj na celkový nákup spotrebiteľa.
Sankcie
Okrem vyššie uvedených zlepšení zavádza nová úprava nové zásady ukladania sankcii. Cieľom nových zásad je zabrániť ukladaniu likvidačných pokút. Nové sadzby pokút sú určené percentuálnym podielom z obratu obchodníka. Príkladom uvádzame, že orgán dohľadu môže uložiť obchodníkovi za porušenie zákonnej povinnosti pokutu vo výške od 200 EUR do 2 % obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie, najviac však do výšky 200 000 EUR).
Čo sa týka e-shopov, novelou bola zavedená nová sankcie, a to výmaz alebo zmena obsahu uverejneného v e-shope. V najhoršom prípade až samotný výmaz domény.
Druhá šanca
Čo v prípade, že obchodník dobrovoľne uskutočni nápravu v prospech spotrebiteľa ? Novela zákona o ochrane spotrebiteľa myslela aj na tzv. druhú šancu obchodníka.
Ide o zavedenie viacerých inštitútov v zákone o ochrane spotrebiteľa, ktoré majú smerovať k upusteniu od uloženia sankcie v prípadoch, ak obchodníci dobrovoľne ukončia porušovanie práv spotrebiteľa a právnych predpisov, a uskutočnia sami od seba nápravu v prospech poškodených spotrebiteľov.
Reklamácia
Aktuálne je problematika vád tovaru obsiahnutá v Občianskom zákonníku a úprava reklamačného konania v zákone č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa.
Za účelom zjednodušenia a zosúladenia tejto problematiky s európskym právom došlo s účinnosťou od 1. júla 2024 k vypusteniu paralelnej úpravy reklamačného konania v zákone o ochrane spotrebiteľa.
V novom znení je úprava reklamačného konania ponechaná v Občianskom zákonníku.
UPOZORŇUJEME, že k 1. júlu 2024 je potrebné aktualizovať Váš Reklamačný poriadok (RP) a Všeobecné obchodné podmienky (VOP), prípadne upraviť ďalšie procesy, ktoré máte nastavené vo vzťahu k predaju tovarov a služieb spotrebiteľom.
Táto aktualizácia sa týka podnikateľov, ktorých predmetom činnosti je maloobchod, resp. ak sa dostávate pravidelne do vzťahu so spotrebiteľmi, potom sa tieto zmeny týkajú aj Vás.
V prípade Vášho záujmu nás neváhajte kontaktovať.
Kľúčové slova: #ochranaspotrebitela #novela #obchodnik #predavajuci #zlavy #vypredaje