Právny žurnál: Legislatívny kompas - Júl 2024

JUDr. Lucia Semančínová 19. 8. 2024

AUTOGRAM V MOBILE: APLIKÁCIA NA ELEKTRONICKÉ PODPISY

Občianske združenie Slovensko.Digital vytvorilo novú aplikáciu s názvom Autogram pomocou ktorej bude možné vytvárať elektronické podpisy bezplatne, bez čítačky a priamo v mobile. Dokumenty bude pritom možné podpísať občianskym preukazom s NFC rozhraním (t.j. vydaným po decembri 2022). Podpisovať elektronicky, bude možné akýkoľvek dokument. Podľa vývojárov je možné ušetriť až 50% z úradných poplatkov. Aplikáciu sa dá používať na podpisovanie aj na štátnych weboch s pomocou rozšírenia. Takto podpísané dokumenty budú považované za platné podľa §40 ods. 4 zákona č. 40/1964 Z. z. Občianskeho zákonníka.

REFORMA SPOTREBITEĽSKÉHO PRÁVA

Reforme spotrebiteľského práva sme sa venovali v osobitnom článku a preto si ho pre viac informácií môžete prečítať na našej stránke tu.

Nová právna úprava, konkrétne zákon č. 108/2024 Z. z. o ochrane spotrebiteľa, prináša niekoľko významných zmien, ktoré sú navrhnuté tak, aby zosúladili slovenskú legislatívu s predpismi Európskej únie. Účinnosť nadobudol 1. júla 2024 a obsahuje viaceré nové práva a povinnosti pre spotrebiteľov a obchodníkov.

Najvýraznejšími zmenami sú:

  • zjednotenie používaných termínov v súlade s legislatívou EÚ,
  • aktualizácia informačných požiadaviek pri zmluvách uzatváraných na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka v súvislosti s digitalizáciou,
  • nová úprava informačných povinností prevádzkovateľov online trhov, ktorí budú musieť napríklad vyslovene uviesť, či ponuka pochádza od obchodníka alebo nepodnikateľa, aby kupujúci mali transparentnú informáciu, či pri kúpe budú požívať ochranu priznanú im v právnom postavení spotrebiteľa.

PRÍSNEJŠIE SANKCIE ZA PORUŠENIE ZÁKONA Č. 147/2001 Z. z. O REKLAME MAJÚ ZABRÁNIŤ NEKALOSÚŤAŽNÉMU KONANIU

Dňa 1. júla 2024 nadobudol účinnosť zákon č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Táto novela prináša dôležité zmeny v oblasti reklamných praktík, pričom kladie dôraz na väčšiu transparentnosť pre spotrebiteľov a zodpovednosť zo strany podnikateľov.

Šíritelia reklamy, ktorí v rámci reklamy uvádzajú predajnú cenu tovaru, sú po novom povinní uviesť aj jednotkovú cenu, pokiaľ to vyžaduje osobitný predpis, ako je zákon o ochrane spotrebiteľa. Táto povinnosť zaručuje, že spotrebitelia budú mať lepší prehľad o skutočnej hodnote tovaru, čo im umožní robiť informovanejšie rozhodnutia pri nákupe.

Novela zákona zavádza nový systém udeľovania sankcií, ktorý sa odvíja od percenta obratu podniku za predchádzajúce účtovné obdobie. Ak podnikateľský subjekt v danom období nevyprodukoval obrat, zákon stanovuje finančné rozpätie sankcie pre každé jednotlivé porušenie zákona. Tento systém sankcionovania je navrhnutý tak, aby motivoval podniky k dodržiavaniu zákonných pravidiel a zároveň zohľadňoval veľkosť podniku a jeho ekonomickú situáciu.

NOVELA ZÁKONA O SPOTREBNEJ DANI Z MINERÁLNEHO OLEJA

Od 1. júla 2024 vstúpila do platnosti novela zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja, ktorá prináša viaceré zmeny v správe dane a oslobodeniach od dane, ako aj zosúladenie s európskymi smernicami.

Novela ustanovuje, že kompetenciu vymáhania nedoplatkov zo spotrebnej dane z minerálneho oleja bude mať Colný úrad Bratislava. Táto centralizácia má za cieľ zefektívniť proces vymáhania a zabezpečiť lepšiu koordináciu.

Čo sa oslobodenia od tejto dane týka, tak minerálny olej použitý na nevyhnutné prevádzkové alebo technologické účely v podniku na výrobu minerálnych olejov je oslobodený od dane, ak je tento podnik daňovým skladom. Výnimkou je použitie minerálneho oleja na účely nesúvisiace s výrobou alebo ako pohonná látka pre dopravné prostriedky. Táto úprava podporuje výrobné podniky tým, že znižuje ich daňové zaťaženie pri interných procesoch.

Zavádza sa tzv. jednotný sprievodný dokument, používaný pri preprave na území členských štátov EÚ, čo zjednodušuje administratívu a zvyšuje transparentnosť pri pohybe minerálnych olejov. Teda slúži na to, aby sprevádzal tovar pri jeho preprave z jedného miesta na druhé v rámci EÚ.

Oprávnený príjemca je nový typ subjektu, ktorý legislatíva uznáva ako subjekt oprávnený na prijímanie minerálnych olejov z iných členských štátov EÚ v režime pozastavenia dane. V praxi to znamená, že oprávnený príjemca môže prijímať minerálne oleje bez toho, aby okamžite zaplatil spotrebnú daň, ktorá sa zvyčajne uplatňuje pri uvedení tohto tovaru na trh.

ZMENY V SPRACOVANÍ ÚDAJOV ZOSNULÝCH OSÔB

Novela zákona č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov zavádza zásadnú zmenu tým, že osobné údaje zosnulých osôb už nebudú spadať pod pôsobnosť zákona o ochrane osobných údajov.

Táto úprava odstraňuje právnu nejasnosť a zjednodušuje správu údajov po smrti jednotlivca. Doteraz bolo potrebné pri spracovaní údajov zosnulých dodržiavať rovnaké pravidlá ako pri žijúcich osobách, čo niekedy spôsobovalo praktické ťažkosti ako sú komplikácie pri prístupe k informáciám o zosnulých. Napríklad nemocnice, poisťovne, banky a iné inštitúcie, museli pri správe účtov, zdravotnej dokumentácií alebo iných záznamoch zosnulých osôb, aj po smrti zisťovať, či je spracovanie údajov v súlade s GDPR a ďalšími predpismi.

Znamená to, že správcovia údajov a tretie strany budú môcť jednoduchšie nakladať s údajmi zosnulých bez toho, aby boli viazaní prísnymi pravidlami ochrany osobných údajov. To môže uľahčiť procesy týkajúce sa dedičstva, správy majetku a iné právne úkony.

PRÍSNEJŠIE POŽIADAVKY NA JEDNORAZOVÉ PLASTOVÉ VÝROBKY

S účinnosťou od 3. júla 2024 vstupuje do platnosti novela zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon“), ktorá sa zameriava na zníženie plastového odpadu a posilnenie environmentálnej zodpovednosti výrobcov. Výrobcovia, ktorí uvádzajú na trh nápojové obaly podľa prílohy č. 7a časti C Zákona - obaly určené na konzumáciu bez ďalšej prípravy, ako je varenie či zohrievanie - musia zabezpečiť, že uzávery alebo viečka vyrobené z plastu, zostanú pripevnené k obalom počas ich používania.

Práva a povinnosti výrobcov

  • Zabezpečenie pripevnenia uzáverov

Výrobcovia musia konštruovať nápojové obaly tak, aby plastové uzávery zostali pripevnené k obalom. Tento krok má za cieľ znížiť riziko znečistenia životného prostredia voľnými plastovými uzávermi.

  • Zodpovednosť za uvádzanie na trh

Výrobcovia, ktorí plánujú uvádzať svoje výrobky na trh Slovenskej republiky, musia zabezpečiť, aby ich produkty spĺňali nové požiadavky zákona. Nesplnenie týchto podmienok môže viesť k sankciám, a to až vo forme zákazu predaja týchto výrobkov.

VYHODNOTENIE PONUKY S NAJNIŽŠOU CENOU PREDLOŽENOU PLATCOM/NEPLATCOM DPH VO VEREJNOM OBSTARÁVANÍ

Dňa 10. júla 2024 bolo vydané Metodické usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie, ktoré sa zameriava na problematiku vyhodnocovania ponúk v súvislosti s daňovým statusom uchádzačov. Toto usmernenie je dôležité pre verejných obstarávateľov a hospodárske subjekty, ktoré sa zúčastňujú verejných súťaží.

Usmernenie konštatuje, že Zákon o verejnom obstarávaní, ktorý nadobúda účinnosť 1.8.2024, explicitne nerieši otázku daňového statusu uchádzačov, teda či sú platcami alebo neplatcami DPH. Napriek tomu je potrebné, aby verejní obstarávatelia jasne uviedli kritériá hodnotenia ponúk v súťažných podkladoch, čo sa tohto týka.

Povinnosti verejných obstarávateľov

Verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ má povinnosť v dokumentoch potrebných na vypracovanie ponuky jednoznačne uviesť, podľa akého kľúča budú ponuky uchádzačov vyhodnocované. Táto povinnosť zabezpečuje transparentnosť procesu a rovnaké podmienky pre všetkých uchádzačov. Pri nastavovaní podmienok konkrétnej súťaže by mali byť obstarávatelia pripravení na možnosť, že ponuky predložia uchádzači s rôznymi daňovými statusmi. To znamená, že pravidlá vyhodnocovania musia byť spravodlivé a zohľadňovať túto variabilitu.

Povinnosti hospodárskych subjektov

Hospodárske subjekty, ktoré predkladajú ponuky, by mali zabezpečiť, aby ich ponuky spĺňali všetky požiadavky verejného obstarávateľa. Musia zahrnúť všetky náklady spojené s plnením predmetu zákazky do svojich cenových ponúk, ako aj zvážiť všetky aspekty, ktoré sú nevyhnutné na úplné a riadne plnenie zmluvy, čo zahŕňa aj zohľadnenie rozdielov v daňových statusoch, aby ich cenové ponuky boli konkurencieschopné a reálne.

Kľúčové slova: spotrebiteľské právoverejné obstarávanieGTPR