Právny žurnál: Legislatívny kompas - Jún 2024

JUDr. Lucia Semančínová 11. 7. 2024

NOVELA ZÁKONA O VEREJNOM OBSTARÁVANÍ

Navrhovateľom novely Zákona č. 343/2015 o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov je Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky.

Hlavnými dôvodmi avizovaných zmien je:

  • zníženie administratívnej záťaže,
  • výrazná úspora času,
  • urýchlenie verejného obstarávania a
  • odbúranie procesných komplikácií.

Novela zákona zahŕňa zmeny nielen v samotnom procese verejného obstarávania a jeho limitov, ale aj zmeny kontroly nad verejným obstarávaním a sankcie za porušenie zákona o verejnom obstarávaní.

ZJEDNOTENIE PRAVIDIEL PRE PODLIMITNÉ ZÁKAZKY A ZÁKAZKY S NÍZKOU HODNOTOU

Pravidlá pre podlimitné zákazky a zákazky s nízkou hodnotou vo verejnom obstarávaní sa po novom zjednotia. Toto zjednotenie je potrebné chápať tak, že zákon úplne vylúčil zadávanie zákaziek s nízkou hodnotou, odstránil jej postupy a pristupuje k novým pravidlám pre zadávanie podlimitných zákaziek.

V súčasnej právnej úprave rozlišujeme 3 druhy zákaziek:

1. Zákazka malého rozsahu

2. Podlimitná zákazka

3. Nadlimitná zákazka

Nevyhnutnou súčasťou novely je zvýšenie hranice podlimitnej zákazky z doterajších 10.000 EUR na 50.000 EUR. Máme sa tak priblížiť k európskemu priemeru (Írsko – 50 000 EUR, Maďarsko – 40 000 EUR, Poľsko – 30 000 EUR) a urýchliť proces zadávania zákaziek v praxi.

Znamená to, že kým si verejný obstarávateľ, na ktorého sa zákon o verejnom obstarávaní vzťahuje, mohol mimo zákona o verejnom obstarávaní nakúpiť tovary, služby a stavebné práce do 10 000 EUR, po novom sa tento limit zvýšil na 50 000 EUR. A tak dnes môže nakupovať do výšky 50 000 EUR bez toho, aby sa na neho vzťahovali pravidlá zákona o verejnom obstarávaní.

NOVÉ PRAVIDLÁ PRE PODLIMITNÉ ZÁKAZKY

Odteraz platia pre podlimitné zákazky dva základné postupy:

  • so zverejnením a
  • bez zverejnenia.

Tieto pravidlá ovplyvnia spôsob, akým verejní obstarávatelia budú získavať tovary, služby a stavebné práce.

POSTUP BEZ ZVEREJNENIA

Pre obstarávanie tovarov a služieb do hodnoty celej podlimitnej zákazky je možné využiť postup bez zverejnenia. V tomto prípade musí verejný obstarávateľ osloviť aspoň tri hospodárske subjekty a požiadať ich o predloženie ponuky. Zároveň musí zabezpečiť, aby boli vynaložené náklady hospodárne. Po uzavretí zmluvy je potrebné do 10 dní zverejniť správu o zákazke v centrálnom registri zmlúv. Verejný obstarávateľ má možnosť dobrovoľne zvoliť aj postup so zverejnením.

POSTUP PRI STAVEBNÝCH PRÁCACH

V prípade stavebných prác závisí postup od predpokladanej hodnoty zákazky. Ak je hodnota zákazky do 800 000 EUR, môže sa postupovať rovnako ako pri tovaroch a službách, teda oslovením minimálne troch subjektov bez zverejnenia výzvy.

Pre zákazky s hodnotou 800 000 EUR a viac je povinné zverejniť výzvu na predloženie ponúk prostredníctvom elektronickej platformy. Tento postup so zverejnením zabezpečuje transparentnosť a spravodlivosť v procese verejného obstarávania.

HODNOTOVÉ HRANICE PRE PODLIMITNÉ A NADLIMITNÉ ZÁKAZKY

Tovary a služby:

Podlimitné zákazky: 50 000 - 142 999,99 EUR / 220 999,99 EUR

Nadlimitné zákazky: od 143 000 / 221 000 EUR

Stavebné práce:

Podlimitné zákazky: 50 000 – 799 999,99 EUR a 800 000 – 5 537 999,99 EUR

Nadlimitné zákazky: od 5 538 000 EUR

Tieto nové pravidlá poskytujú jasné a efektívne postupy pre obstarávanie tovarov, služieb a stavebných prác, pričom zabezpečujú hospodárnosť a transparentnosť vynaložených verejných prostriedkov.

ZMENY V REVÍZNYCH POSTUPOCH

Novela upravuje aj revízne postupy. Žiadosť o nápravu sa zo zákona vypúšťa bez náhrady. Tento krok je snahou o zjednodušenie a zrýchlenie verejného obstarávania, keďže nie je vyžadovaným inštitútom podľa predpisov Európskej únie. Úrad pre verejné obstarávanie SR však v nadväznosti na novelu zákona konštatuje, že uchádzači vo verejnom obstarávaní budú môcť naďalej adresovať verejným obstarávateľom a obstarávateľom otázky formou "Žiadosti o vysvetlenie".

Námietky vo verejnom obstarávaní sú vylúčené pre všetky podlimitné zákazky. Pri podlimitných zákazkách na stavebné práce sa zvyšuje suma, pri ktorej nemožno podať námietky, z 800.000 EUR až na 1,5 milióna EUR. Znamená to, že námietky nemožno podať pri zadávaní podlimitnej zákazky na uskutočnenie stavebných prác, ak je predpokladaná hodnota zákazky rovná alebo nižšia ako 1 500 000 EUR.

Lehota na podanie námietok sa predĺžila na 10 dní.

ZMENA PROCESU UDEĽOVANIA POKÚT ZA PORUŠENIE ZÁKONA

Po novom bude platiť rozpätie 0,1 až 5 % zo zmluvnej ceny alebo súčtu cien, čo by malo umožniť zohľadnenie osobitostí konkrétneho prípadu tak, aby ukladaná sankcia zodpovedala skutkovému stavu a zároveň reflektovala okolnosti poľahčujúceho ako aj priťažujúceho charakteru.

Preskúmanie úkonov kontrolovaného po uzavretí zmluvy môže úrad uskutočniť v rámci kontroly:

a) z vlastného podnetu úradu,

b) na základe podnetu riadiaceho orgánu

c) na základe podnetu orgánu auditu.

PODMIENKY ÚČASTI OSOBNÉHO POSTAVENIA

Osoba právoplatne odsúdená za konkrétne trestné činy, ktorá má právo konať za záujemcu/uchádzača alebo má práva spojené s rozhodovaním či kontrolou v danom subjekte, nebude po novom môcť splniť podmienky účasti osobného postavenia. Za takúto osobu sa považuje osoba, ktorá má rozhodujúci vplyv na činnosť uchádzača alebo záujemcu, jeho strategické ciele či významné rozhodnutia prostredníctvom vlastníckeho práva, finančného podielu alebo pravidiel, ktorými sa uchádzač alebo záujemca riadi.

Rozhodujúci vplyv zahŕňa situácie, keď iná osoba:

  • vlastní väčšinu akcií alebo väčšinový obchodný podiel u uchádzača alebo záujemcu,
  • má väčšinu hlasovacích práv u uchádzača alebo záujemcu,
  • má právo vymenúvať alebo odvolávať väčšinu členov štatutárneho orgánu alebo dozorného orgánu uchádzača alebo záujemcu, alebo
  • má právo vykonávať rozhodujúci vplyv na základe dohody uzavretej s uchádzačom alebo záujemcom alebo na základe spoločenskej zmluvy, zakladateľskej listiny alebo stanov, ak to umožňuje právo štátu, ktorými sa táto osoba riadi.

Splnenie tejto podmienky bude možné prostredníctvom čestného vyhlásenia, pričom platí, že túto podmienku daná osoba nebude musieť splniť ak si naliehavý verejný záujem vyžaduje plnenie predmetnej zákazky. V rámci osobného postavenia bude taktiež platiť, že nedoplatky na dani alebo príslušnom odvode nepresahujúce výšku 200 EUR nebudú zakladať dôvod na vylúčenie.

Medzi dôležité zmeny možno taktiež zaradiť povinnosť verejného obstarávateľa a obstarávateľa dodržať postup zadávania zákazky alebo koncesie určený pri začatí verejného obstarávania, a to aj vtedy, ak by boli oprávnení použiť iný postup zadávania zákazky alebo koncesie.

SCHVÁLENIE ZÁKONA O MIMORIADNYCH OPATRENIACH PRE STRATEGICKÉ INVESTÍCIE

Prijatím zákona o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície a pre výstavbu transeurópskej dopravnej siete a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa má urýchliť realizácia strategicky významných investícií pre Slovenskú republiku. Pôjde o dôležité investičné projekty v jednotlivých kľúčových oblastiach, akými sú napríklad doprava, zdravotníctvo, energetika či bezpečnosť.

Investormi môžu byť výhradne:

  • Slovenská republika zastúpená štátnym orgánom,
  • obce a vyššie územné celky,
  • právnické osoby, ktoré sú 100% vlastnené štátom, vyšším územným celkom alebo obcou,
  • právnické osoby zriadené zákonom alebo štátnym orgánom,
  • združenia právnických osôb, ktorých členmi sú výhradne uvedené právnické osoby.

Povoľovacie procesy a postupy vo verejnom obstarávaní sú časovo náročné, v dôsledku čoho máme problém budovať našu kľúčovú infraštruktúru dostatočne rýchlo a zároveň tým aj klesá záujem investorov. Bránia tomu zdĺhavé vyvlastňovacie konanie, stavebné a kolaudačné konanie, ako aj verejné obstarávanie, zdĺhavé konania na katastrálnych úradoch a na súdoch.

Základným cieľom zákona je urobiť priechodným a efektívnym:

a) majetkovoprávne vyporiadanie pozemkov a stavieb na prípravu výstavby strategických projektov, ktoré sú významné z hľadiska dopravy, hospodárstva, zdravotníctva, energetiky, obrany a bezpečnosti Slovenskej republiky,

b) povoľovacie procesy potrebné na schválenie strategických významných projektov,

c) verejné obstarávanie strategických významných projektov.

Investor podáva žiadosť ministerstvu, ktoré má na starosti správu v oblasti, v ktorej má byť uskutočnený investičný projekt. V prípade, že investičný projekt sa týka viacerých oblastí, má investor možnosť podať žiadosť hociktorému z príslušných ministerstiev.

Vláda Slovenskej republiky má oprávnenie posudzovať a rozhodnúť o tom, či plánovaná investícia je strategickou, najmä vzhľadom na potreby plnenia úloh štátu, zabezpečenie obrany alebo bezpečnosti, budovania dobrého mena štátu, prínos pre hospodárstvo Slovenskej republiky alebo zvýšenia ekonomických úžitkov, odvrátenie dlhodobých environmentálnych škôd.

NOVÝ ZÁKON O SPRÁVCOCH ÚVEROV A NÁKUPCOCH ÚVEROV

Zákon o správcoch úverov a nákupcov úverov implementuje Smernicu Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2021/2167, ktorá reaguje na rastúcu potrebu efektívneho riešenia problému nesplácaných úverov.

Inkasné spoločnosti, t.j. nákupca úverov a správca úverov, musia prispôsobiť svoje činnosti novým legislatívnym požiadavkám a tým aj zabezpečiť súlad s novými predpismi.

Primárnym cieľom zákona je riešenie problematiky nesplácaných úverov, ktoré sú poskytnuté úverovými inštitúciami. Zákon sa nevzťahuje na spravovanie úverov bankami, správcovskými spoločnosťami a inými zákonom vymedzenými subjektami. Taktiež sa nevzťahuje na nákup úverov úverovými inštitúciami a prevody úverov uskutočnené pred jeho účinnosťou.

Keďže finančná kríza a recesie viedli k nárastu počtu dlžníkov neschopných splácať svoje úvery a to vzhľadom na to, že viaceré spoločnosti a občania čelili pretrvávajúcim platobným ťažkostiam alebo dokonca konkurzu. V dôsledku toho stúpol počet nesplácaných úverov, ktoré môžu ovplyvniť výkonnosť bánk.

Nesplácané úvery znižujú príjmy banky oproti splácaným úverom, čím sa znižuje jej ziskovosť. Tieto problémy môžu v extrémnych prípadoch ohroziť životaschopnosť banky a mať negatívny vplyv na finančnú stabilitu. Súčasne nesplácané úvery vyžadujú značné množstvo ľudských aj finančných zdrojov banky. To znižuje schopnosť banky poskytovať úvery.

Správca úverov je právnická osoba, ktorá vykonáva správu úverov na základe zmluvy s veriteľom. Je oprávnená spravovať úvery na základe povolenia pre správcu úverov udeleného Národnou bankou Slovenska (NBS). Na získanie povolenia musí správca úverov spĺňať podmienky týkajúce sa právnej formy, organizačnej a riadiacej štruktúry a personálneho obsadenia.

Nákupca úverov je subjekt, ktorý nadobúda práva veriteľa vyplývajúce zo zmluvy.

ZAVÁDZA SA NOVÝ ZOZNAM VÝROBKOV OBRANNÉHO PRIEMYSLU

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky vydalo Opatrenie s účinnosťou 7. júna 2024, ktorým sa zavádza nový zoznam výrobkov obranného priemyslu. Reflektuje aktuálne požiadavky na obchodovanie s výrobkami obranného priemyslu. Zoznam zahŕňa rôzne typy zbraní, munície, vojenského vybavenia a technológií, ktoré sú dôležité pre bezpečnosť a sú predmetom prísneho kontrolného režimu. Podnikatelia, ktorí chcú obchodovať s výrobkami obranného priemyslu, sú povinní získať príslušné licencie a povolenia.

NEŽIADUCI VÝSKYT MEDVEĎA HNEDÉHO

Národná rada Slovenskej republiky definitívne schválila novelu zákona o ohrane prírody a krajiny a zákona o civilnej ochrane, ktorou sa má regulovať nežiaduci výskyt medveďa. Na začiatok je potrebné uviesť, že regulácia sa týka iba medveďa hnedého a nie veľkých šeliem ako to pôvodne uvádzala novela. Ochranárske organizácie sa postavili proti návrhu na elimináciu všetkých veľkých šeliem, zahŕňalo by to však aj vlka či rysa. Taktiež vyjadrujú obavy ohľadom možného nadmerného odstreľovania. Na druhej strane poľnohospodári a obyvatelia dotknutých oblastí ocenili zavedenie preventívnych opatrení a kompenzačných mechanizmov.

Pri výskyte medveďa hnedého sa bude po novom vyhlasovať mimoriadna situácia podobne ako pri zemetrasení či teroristickom útoku. Ako uviedol podpredseda vlády SR, odstrely sa budú robiť v záujme ochrany života, zdravia a majetku občanov, preventívne a v predstihu. Odstrel medveďa budú môcť realizovať aj poľovné združenia a dôvodom odstrelu bude už samotný výskyt medveďa v oblasti, kde bude vyhlásená mimoriadna situácia. Ministerstvo životného prostredia SR vydalo Manuál, ktorý konkretizuje odstrel problémového jedinca medveďa hnedého.

Kľúčové slova: verejné obstarávanieveľká novela zákonazmeny v postupochvýskyt medveďa hnedého